Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



søndag 31. mars 2013

Slettedalen familietur

Familievennlig område i Slettedalen
Det blir retur til Slettedalen, den siste utflukten denne påska, denne gangen med barn. Vi har allerede vært to dager i skitrekket i Svandalen, og nå vil vi på bortoverski i dalen vi observerte forrige helg. Været er like strålende, barna er motiverte og jeg er sterk (!)


Turen går et lite stykke inn dalen. Det går ikke fort innover. Det er jeg som sinker tempoet, der jeg går med pulk og skifeller. Nedoverbakkene går ikke av seg selv heller, så det må arbeides for hvert steg. Barna derimot suser innover og lar seg ikke stoppe før vi gjør det.

En kilometer innover slår vi oss ned og finner frem kokeapparat. I dag er rester av kjøttboller og grillmat, samt de siste hjemmebakte sjoladebollene som skal fortæres.

Middag og kakao varmes opp på primusen i bakken

Men så er det tid for sportslige aktiviteter. I løypa er det en kjekk bakke, og nå skal ungene få kjørt seg. Til Jørgen tar vi frem rattkjelke og raser nedover bakkene:


Til slutt får de voksne drukket kaffe og spist den obligatoriske sjokoladen, før vi vender hjem igjen, med Benedikte og Joachim først, Ingeborg som bindeledd og jeg med pulk i baktroppen.

Dette blir den siste turen i påsken, og en nydelig avslutning på et langt vinterlig eventyr i Sauda. Nå pakker vi skiene vekk (!)

Trykk på kartet for zoom

Tid: ca. 30 min
Distanse: ca.2 km t/r
Vanskelighetsgrad: Lett
Terreng: Oppkjørte skiløyper, flatt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar