Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



søndag 9. mars 2014

Dagstur på Karmøy



Brekkevasshøgda
I dag bestemte jeg meg for en lengre runde på Karmøy. Planen var å finne en god runde på 4 timer, med utgangspunkt i pumpestasjonen ved Aureivatn. Slik ble dagen:

Jeg ble kjørt til Aureivatn av Godama, og begynte spaseringen gjennom skogen sør for vatnet, som jeg har beskrevet mange ganger tidligere. Det var et nydelig vårlig vær, med en frisk varm vind i fleisen, når jeg gikk sørover mot demningen ved Tistreivatnet. Vannføringen her var høyere enn jeg har sett noen gang.  Selv måtte jeg ikke så mye på do.



Tistreivatnet
Stien sørover fra Tistreivatnet har jeg ikke begått på to år, og jeg gikk uten motvilje gjennom skogen og over Brekkevasshøgda (86 moh). Turen over høyden gikk mye raskere enn jeg trodde. Det var ly for vinden, og vått i bakken. Etter å ha passert "høgda" kom jeg nå til "Jerikodalen", som det heter lokalt. Denne dalen har noen stilige topper som stikke opp i et ellers ganske avrundet og utflatet terreng. Det var tid for fotopause, og en pust i bakken. Jeg hadde gått èn time...

Ved Brekkevashøgda
Jerikodalen
Etter å ha tatt bilder av fjell, gikk jeg videre mot Vaulen, før jeg vendte mot øst og nedre Buadalsvatnet. Herfra er det skiltet mot S.Sålefjell og "Steinhytta" øverst i dalen. Men det er også en sti som går parallelt med stien mot Sålefjell, og denne vekket nysgjerrigheten min.


Bellom Buavatna
Jeg fulgte den nordøstover, og langs en fin steingard. På nordsiden fikk jeg fin utsikt over nedre Buavassdalen, og noen idylliske tjern. Men jeg skjønte snart at stien ikke ledet mot Søre Sålefjell. Derimot ledet den meg mot Nordre Sålefjell (den nesthøyeste på Karmøy)



Stien ble ganske utydelig oppover mot fjellet og jeg mange ganger i tvil om jeg i det hele tatt gikk på en sti.. Ikke så nøye. Jeg var i kjente trakter, og satte kursen mot fjelltoppen. Til topps kom jeg og fikk nyte en nydelig utsikt over det hele, og nedenfor...

Tjernet ved N.Sålefjell
Oskreivatnet, sett fra Nordre Sålefjell
Stidele ved Melstokkevatn
Nå skjønte jeg at turen minst ville ta 4 timer. Jeg hadde begitt meg ut på en god omvei. Selv om hukommelsen ikke husket hvor langt det var fra N.Sålefjell fil Melstokkevatn, kjentes det som om bena var overrasket av lengden. Jeg fulgte sørsiden av Oskreivatnet (63 moh) og over noen heier og myrområder til jeg kom til Melstokkevatnet og stien til "Sålefjellsmarsjen".

Her ble det tid til dagens andre pause. Tiden rant fra meg og jeg mått ta et valg.. Skulle jeg bestige S.Sålefjell, eller bare finne raskeste vei tilbake...?

Søre Sålefjell
Snarveien ved Revadalen
Jeg fulgte "Sålefjellsmarsjen" lengs foten av N.Sålefjell rundet Ørnareirstjødn og kom snart til foten av S.Sålefjell. Her hadde jeg valget å gå tilbake til Nedre Buavassdalen, eller fortsette til Steinhytta ved sørendan av vatnet.

Vestre Sålefjellsvatn
Jeg valgte det siste og fant en snarvei fra "Lion`s stien" mot Sålefjellsvatnet. Deretter gikk jeg mot Steinhytta, langs det idylliske vatnet.


Steinhytta, Buadalen
Nå nærmet klokka seg 4 timer og jeg gikk raskt opp mot Rossafjell, mens jeg stadig så på GPS og klokke og stadig satte opp farten. Likevel skjønte jeg at det ikke ble noen "runding" i dag, så jeg avtalte henting ved stallen på Åkrehamn. De siste gikk i god fart nedover de gode grusete stiene via Kinnetoppen og speiderplassen.

Rossafjellet
Kinnetoppen, fjellagshytte
Hadde jeg hatt en time mer på meg ville jeg gått til via Ulvadalen, Vaulen, Nikkostien og Aureivatnet tilbake til utgangspunktet, og hadde da fått en hel rundtur.

Trykk på kartet for zoom
Tid: ca.4 t
Distanse: ca.13 km rundtur
Vanskelighetsgrad: Middels
Terreng: skogsvei, skogsti, myrlent, kupert

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar