Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



torsdag 28. september 2017

Roberget


Det er siste sjanse for gotur i Hemne, og jeg tar en kort topptur sør for sentrum. Ved Rovatnet (13 moh) ligger et bratt berg og en ganske ny sti opp til toppen. Det frister med en annen vinkel enn de tidligere turene, så jeg tar meg inn til Roøyan og finner en tydelig umerket sti.

Stistart ved Roøyan
Stien er, til å begynne med som en kjerrevei å regne, og snor seg bratt opp mellom nydelig løvskog opp lia. Jeg følger den østlige siden av berget og den vestlige siden av Roøyelva.




Nå fortsetter stien bratt opp på østsiden av berget, og etter en kort stund er det noe utsikt mellom trærne. Det er merker etter nyttårsorkanen 25 år tilbake, med mye tre-velt gjennom hele lia. En del stammer står også døde og har sin sjarme med grått mot det ellers fargerike høstlandskapet.



Når jeg kommer til kanten på vestsiden av berget (vestkanten) får jeg øye på utsikten mellom trærne, og kan se antydning til både Kyrkjsæterøra, Rovatnet og Hemnefjorden.

Kyrkjsæterøra, Hemnefjroden
Lyngen har vært gjennomgangstema for turene mine i Hemne, og Roberget står ikke tilbake for det. I skogbunnen lyser lyngen rødt, og danner et teppe over bakkene. Sollyset treffer osp og bjørk i bakgrunnen så det lyser skinnende gult.




På 45 minutter er jeg oppe på toppunktet 342 moh, der det er en postkasse. Jeg har ikke tatt post med,  men jobber videre med noen postkortmotiv, før jeg tar en "return to sender" og ror meg ned fra berget igjen, fornøyd etter enda en ettermiddagstur i vakre Hemne.


Tid: 1,5 t t/r
Distanse: ca. 3 km t/r
Høydeforskjell: 330 m
Terreng, Umerket tydelig skogssti, kjerrevei, bratt, fuktige partier
Vanskelighetsgrad: Enkel, men bratt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar