Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



mandag 11. september 2017

Torghatten i septemberlys


Jeg er en heldiggris på arbeidsoppdrag i min favorittlandsdel, og får nyte fine septemberdager i Brønnøy innvendig. Men på ettermiddagen trenger hele teamet en luftetur i godværet, og lar seg friste av en utflukt til Torghatten. Siden jeg har vært der en gang før, blir jeg en naturlig guide. Men med den lett tilgjengelige og godt merkede stien, føler jeg meg etterhvert overflødig, og fratrer stillingen. Lettet over å være vanlig turist igjen, tar jeg frem kamera og bader i mykt høstlys.

Vi går opp der hatten nå ligger i skygge. Det er sommerlig septemberluft, og selv i skyggen fryser jeg ikke. Den korte kilometeren opp til grotta går like lett som sist, og snart ser vi gjennom fjellet. Men det er lys i enden av tunnelen og vi går snart gjennom denne store grotta.


På andre siden skinner septembersola på den idylliske gården Ytterhatten, og det frister å gå ned på den siden, for en halv rundtur på Torget.




Det er brattere og mindre opparbeidet sti ned Hattlia, men den er tydelig og kort. Rogna har sine friske bær, og lager en nydelig fargepalett sammen med løvtrærne, fremdeles grønt, og i det bløte kveldslyset skapes en naturlig gofølelse av å være ute.


Jeg minnes et postkortmotiv nede ved gården, og går ned dit, for i dag er lyset perfekt for dette idylliske motivet.


Etter endt fotografering returnerer vi til parkeringsplassen på gode stier. Vi har fått luftet hodet, og er klar for en nye arbeidsdag i morgen...

Tid: 1 t
Distanse: ca. 3 km
Høydeforskjell: 100 m
Terreng: Gode skogsstier, grusete stier, jevn stigning, tørt
Vanskelighetsgrad: Enkel

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar