Mine største opplevelser er i fjellet. Dette mektige ustyrlige, der man ikke kan gjøre annet enn å føye seg etter kreftene. Det å komme så høyt opp at man ser landskap langt borte, langt nede, og likevel kan se oppover i det uendelige. Å la seg imponere av balansen av farger som alltid harmonerer, uforstyrret av menneskelig synsing. Og der oppe, i det øyeblikket; - føler man at man seirer over seg selv. At man er stor i seg selv, men liten i sammenhengen.



søndag 22. oktober 2017

Are friluftsområde


Det er godt vær med frisk bris, så jeg leter etter turer i kystlandskap, som jeg må rekke før sola går ned. Det er det nok av på Karmøy, men jeg søker etter noe nytt. På Bokn finner jeg en turbeskrivelse hvor Goturen har upløyd mark. Det frister med nyoppdagelse, så jeg tar kjøreturen til øya innafor.


Are friluftsområde ligger rett ved fergeleiet i Arsvågen, og jeg godter meg litt over at jeg i dag ikke skal vente på ferga. Arsvågen er to viker. Det mest kjente er fergeleiet, som egentlig heter Austre Arsvågen. Ruta jeg skal gå i dag, går langs Vestre Arsvågen og inn mot Hognaland. Her er Bokn sin egen skjærgård, som er et dristig område for motorbåter.


Ved stistart har det blitt etablert en liten parkeringsplass og god skilting. Jeg beveger meg snart inn i nydelige beiter som kryper mellom berg og stein. Ganske typisk for ytre Rogaland, og vakkert. Motivene står i kø, og etter en kort stund breser Hognafjellet seg i det lave beitelandskapet.




Jeg tusler lett på greskledde stier mellom og oppå småberg, og passerer en ødelagt gravhaug, staselig anlagt på toppen av det høyeste berget. Videre går jeg nedover mot fjærsteinene i Steinsvikane. Noen nydelige viker med...stein.

Steinsvikane


Det er rimelig bløtt i stiene fra vikene og opp mot Hognåsen. Terrenget bærer preg av mye regn, og jeg gir opp å klare meg tørrskodd. Jeg nærmest vasser gjennom bregnene oppover i begynnelsen av stigningen.


Lenger oppe står bakken i flammer. Bregnene har visnet, og sollyset gylner opp bakken.


Så bratter det seg på ordentlig. Det er en kort klatreetappe før stigningen slakker noe, og jeg går i god motbakke opp til toppunktet på beskjedne 125 moh. På vei opp ser jeg travelheten ved fergeleiet, fortsatt takknemlig for at jeg er her oppe på berget istedet for nede i køen.


På toppen får jeg utsikt il Boknafjell med den voldsomme masta i nord. IJeg får god oversikt over friluftsområdet jeg nettopp gikk gjennom, og i vest opplever jeg solnedgangen over Lolen som stikker ut sørover på vestsiden av Bokn. Langt ute i vest får jeg også øye på Skude fyr og Geitungen fyr, som er landemerkene på Sør-Karmøy.

Boknafjell til venstre 
Arsvågene

Karmøy
Beregningen var bra i dag. Jeg fikk solnedgang i kystlandskap, og alle kriterier om bildemotiber ble oppfylt. På vei tilbake nyter jeg senlyset, og rekker bilen før det skumrer. En hemmelig perle som anbefales, uansett form.




Tid: 1,5 t t/r
Distanse: 3 km t/r
Høydeforskjell: 115 m
Terreng: Sti på beiter, bløtt, bratte partier
Vanskelighetsgrad: Enkel, men bratt opp til toppen


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar